Skreddersydd onboarding
Selv om Gry blir litt brydd over alle lovordene, er hun tydelig på at det er mye takket være Lene selv at det har vært så vellykket. “Hun er god på å ta kontakt og hun oppdaterer meg, uten at jeg trenger å etterspørre status. I tillegg forteller hun også hvordan hun har det. Da er det lett å være leder”, sier Brandsnes og beskriver Lene som en som er flink til å se det positive i folkene rundt seg, og at det bidrar positivt til hele teamet.
Siden september i fjor har Gry tatt imot fire nyansatte, i tillegg til Lene. På grunn av coronapandemien har hun derfor i mye større grad skreddersydd onboardingen til hver enkelt. Det vil si at den har vært målrettet med tanke på oppgavene som skal utføres og den jobben Lene og de andre nye skal utføre. På den måten har hun fått tid til å snakke med alle sammen. “Det å oppleve å bli sett er viktig for den enkelte - spesielt som nyansatt, og særlig når man starter i ny jobb fra hjemmekontor”, presiserer hun.
Forventningstyring
I tillegg til skreddersydde planer, har HR Business Partner teamet faste temamøter ukentlig, med en strukturert møteplan. “Men det er nok like mye alt det andre - telefonsamtaler, spontane og uformelle teamsmøter - som har spilt en viktig rolle”, sier Gry beskjedent.
Hun er opptatt av, og har ønsket, en åpen dialog. Noe hun selv praktiserte ifm ansettelsene. “Jeg brukte mye tid i intervjuene på å snakke om hvordan vil det være å jobbe hos oss, hva som møter deg. Rett og slett gi et realistisk bilde av det å jobbe i TheVIT”, sier hun og forteller at hun er opptatt av å gi tillit til de ansatte. “Tillitt er alltid viktig. Men nå er det ekstra viktig”, avslutter hun.