Raske transaksjoner
Et annet tegn er at de som ber om slike overføringer gjerne vil at transaksjonen skal gjennomføres raskt. Er det kort frist, bør du igjen sjekke med lederen din eller ringe den som har sendt mailen.
Slike mailer representerer dog ingen fare om du ikke gjør det som står i mailen. «Slett mailen, så er faren over – i alle fall for denne gang», forteller Alme.
Falske fakturaer
Dette er en svindel det er lett å «bite på» om man ikke er våken. For det er kun kontonummeret som skiller den falske fakturaen fra en ekte. Svindlerne sender rett og slett ut en faktura og utgir seg for å være en av firmaets faste leverandører, men hvor eneste forskjell er kontonummeret.
En annen vri på dette er at du mottar en mail med opplysninger om at leverandøren har byttet kontonummer og at alle betalinger skal foregå til et nytt nummer. «Dette er på sett og vis en kombinasjon av de to variantene over», sier Alme og påpeker at svindlerne bruker stadig mer avanserte metoder.
Igjen er det viktig at man følger med. Det kan være at en slik faktura kommer fra en annen kanal eller e-post enn vanlig. Som regel er det ett eller annet avvikende som det er grunn til å sjekke, men ikke alltid.
Svindel via SMS
Du kan også bli utsatt for svindel på SMS, såkalt SMS phishing eller smishing. Det går i all enkelhet ut på at svindleren prøver å lure til seg passord, brukernavn eller andre påloggingsdetaljer for derigjennom å kunne stjele fra deg. SMS’ene fremstår ofte som troverdige og ofte ser man ikke hele URL’en man blir bedt om å besøke. "Dette kan gjøre det vanskelig å identifisere svindelen", minner Alme om.
Kompromittert e-post
Dette er en av de vanligste formene for svindel. Det betyr at hackere har fått tilgang til e-postadressen din og bruker denne til å lure til seg informasjon ved hjelp av metodene nevnt over. «Å bytte passord hyppig og jevnlig, er derfor et enkelt og nødvendig sikkerhetstiltak, men etter hvert langt fra nok. Vi anbefaler alle å benytte to-faktorløsninger på systemer eller e-post hvor du har informasjon som ikke andre skal få tilgang til. Dette er tilgjengelig sikkerhet for svært mange løsninger etter hvert. Da vil det være svært vanskelig å komme seg inn uten å ha tilgang til din mobiltelefon", understreker Alme, som har jobbet med IT i TheVIT siden 2018.
Vær skeptisk og på vakt
Og nettopp derfor et det viktig å være på vakt og gjerne dobbbeltsjekke og kontrollringe enten den som fremstår som avsender eller forhøre seg med en kollega.
Det er også mulig å sjekke "have I been pwned". Nettsiden forteller i løpet av kort tid om du har blitt utsatt for angrep og hva disse kan bety.
Varsle Nasjonal sikkerhetsmyndighet
Ifølge sikkerhetsloven § 4-5 plikter man å varsle Nasjonal sikkerhetsmyndighet og andre myndigheter som skal utføre tilsyn straks, dersom:
- den har blitt rammet av sikkerhetstruende virksomhet
- det er begrunnet mistanke om at sikkerhetstruende virksomhet har rammet eller vil
- kunne ramme virksomheten eller andre virksomheter
- det har skjedd alvorlige brudd på sikkerhetslovens krav til informasjons-, informasjonssystem-, objekt eller infrastruktursikkerhet
Les mer om dette på Nasjonal Sikkerhetmyndighets egne sider