Kort forklart: Datadrevet restaurantdrift
Slik fungerer tjenesten vår for restauranter.
– Løsningene våre har vist seg å være veldig godt egnet for restaurantbransjen, sier Micael Schneider Ueland, leder for Business Intelligence i TheVIT.
Ueland og teamet hans hjelper store og små aktører i restaurantbransjen med å jobbe mer datadrevet. Mange har i dag tilgang på mye god informasjon, gjerne via flere systemer, men det er for komplekst og tidkrevende å skaffe seg oversikt over hele driften.
– Uten god oversikt over driften må du ta avgjørelser basert på synsing og følelser. Og det fører gjerne til dårligere beslutninger, sier Ueland – og fortsetter:
– Alle bedrifter bør jobbe mer datadrevet, og det er det vi legger til rette for.
Kort forklart samler vi data fra alle kildene en bedrift har og samler det i ett system, slik at du som leder har komplett oversikt – på en enkel og forståelig måte. Når du får samlet data om økonomi, booking og bemanning, gir det helt nye muligheter for effektivisering og frigjøring av tid til mer nyttige oppgaver.
Ueland nevner ett eksempel:
La oss si at du driver en restaurant like ved Oslo Spektrum, og du skal planlegge bemanningen for en konkret dato i juni. Med riktig verktøy og vår kompetanse kan du samle informasjon fra mange ulike kilder: historikk, bookingsystemet, værmeldingen, kalenderen for konserter i Oslo Spektrum og lignende.
Da kan du plutselig estimere antall kunder på en ny og langt mer presis måte, i stedet for å stikke fingeren i været og håpe du treffer på estimatene. Videre kan du få et anslag på hvor mange som burde være på jobb den dagen for å sikre god drift og lønnsomhet.
Les også: Slik tok vi EIK Servering til nye høyder
Dette eksempelet viser imidlertid bare en brøkdel av det TheVIT kan hjelpe til med. Her er noen punkter som gir et bedre inntrykk av hva vi kan hjelpe til med:
Alt dette bidrar til å effektivisere restaurantdriften og gjør at du som eier eller leder kan bruke mer tid på kjernevirksomheten din.
– Vi kjenner ikke bare det tekniske. Vi kjenner også prosessene som ligger bak. Noen ganger er utfordringene at dataene i systemet er feil. Det kan for eksempel være at det er noen ansatte som ikke registrerer når de jobber. Da blir datagrunnlaget feil, og det er ting som vi vil oppdage og gjøre noe med, sier Ueland.
I TheVIT var vi tidlig ute med å bruke Microsoft Power BI, men det er først og fremst kompetansen og erfaringen vår som gjør tilbudet unikt.
– Gode verktøy er selvfølgelig viktig. Men det er erfaringen vår som gjør at vi raskt og effektivt kan få opp en løsning som gir restauranteiere og -ledere mye bedre oversikt over driften sin – og mer tid til nyttigere oppgaver.
Micael Schneider Ueland er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH). Han har bred erfaring innen Business Intelligence, regnskap, erfaring fra styrearbeid, IT og som controller.
Micael har ansvar for restauranttjenestene i TheVIT, og teamet hans brenner sterkt for offentliggjøring og tilgjengeliggjøring av styringsinformasjon til relevante beslutningstakere.