Tradisjon og innstilling blant eiere og ledere avgjør ofte hvordan hjemmekontorordning man ender opp med
Vi ser stadig at virksomheter velger ulike ordninger for hjemmekontor. Trond Erik mener variasjonene baserer seg på mange faktorer, blant annet på hvor stor grad arbeidsoppgavene på hjemmekontor kan utføres på en hensiktsfull måte. I tillegg er det faktorer som tradisjon og innstilling blant eiere og ledere som spiller en rolle. “Mye av ulikheten skyldes at vi er i en overgangsfase”, sier Trond Erik som er klar på at han tror arbeidsgivere som ikke ønsker å tilpasse seg behovet om fleksibilitet vil tape over tid.
Hvordan skal en leder komme frem til en god ordning dersom behovet internt varierer?
Trond Erik Solheim mener størrelsen på virksomheten spiller inn. De mindre virksomhetene vil kunne løse det på en enkel måte, men jo større og mer kompliserte selskapet er, jo viktigere er det å angripe problemet på en mer systematisk måte. Trond Erik anbefaler arbeidsgivere å tenke grundig gjennom hvilke stillinger som kan egne seg for hjemmekontor og i hvilken grad. “Det er viktig at alle valg er meningsfulle og forståelige for de ansatte slik at man unngår konflikt og urettferdighet”, sier Trond Erik.
Lag en policy med klare kjøreregler for hjemmekontor
Han påpeker at det ikke betyr at arbeidsgiver er nødt til å lage et regelverk eller et policydokument som skaper rettigheter for de ansatte hvor arbeidsgiver mister muligheten til å gjøre individuelle styringer. “Det er fullt mulig å lage en policy som gir klare kjøreregler, men som samtidig gir arbeidsgiver muligheten til å gjøre individuelle vurderinger”, fastslår Trond Erik. Det er dermed ikke noe motstrid mellom styringsretten og det å ha et godt regelverk.
Lise legger til at det er bra å bruke et policydokument som et grunnverktøy, men minner om at det ikke er nok i seg selv. “Vi har en hjemmekontorforskrift som sier at man også må ha en individuell avtale”, forteller hun. Hun forklarer videre at den er mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og den bestemmer hva avtalen skal regulere av forskjellige elementer, som for eksempel omfanget av hjemmekontor, arbeidstid, oppsigelser osv. Hun påpeker at mye av dette kan være felles regulert i policydokumentet, men at det også kan spesialreguleres til individuelle ansatte, etter en saklig begrunnelse.
Kjøreregler ved valg av hjemmekontormodell
Lise og Trond Erik kommer med noen oppsummerende tips til slutt:
Involver de ansatte
Sørg for å lage en god juridisk avtale som er godt gjennomtenkt
Selv om avtalen er god, er det viktig å følge opp de ansatte sosialt, faglig og arbeidsmiljømessig på hjemmekontor
Ta jevnlige evalueringer