Vær forberedt på at ansvar kan variere
Når det gjelder det fysiske arbeidsmiljøet er det nok slik for mange arbeidsgivere at mye gjort ved å sikre at arbeidstaker har bærbar pc, en ekstra skjerm og tastatur tilgjengelig på hjemmekontor. For andre arbeidstakere omfatter det kanskje også en hev-senk pult eller en ergonomisk kontorstol. Forskriften regulerer ikke om, og i hvor stor grad, arbeidsgiver skal dekke utgiftene til dette. I utgangspunktet kan arbeidsgiver ensidig bestemme det, men det er bare et utgangspunkt. Dersom arbeidsgiver først åpner opp for – og kanskje også oppfordrer til – at de ansatte i stor grad kan jobbe fra hjemmekontor, følger det også med et ansvar. Hvis arbeidsgiver ikke ønsker å ta merkostnadene, kan det derfor i sin ytterste konsekvens bety at arbeidsgiver heller ikke kan legge til rette for utstrakt bruk av hjemmekontor.
Dersom regjeringens forslag om at Arbeidstilsynet skal få myndighet til å føre tilsyn med etterlevelse av forskriften vil nok søkelyset settes på den skriftlige avtalen som man må ha med arbeidstakerne og arbeidsgiveres internkontrollsystem. Da må arbeidsgiver har rutinene og dokumentasjonen i orden.